Dobrý den pane Kanoš,
Pokud byl řídící program správně nastaven na dané LPG vstřikovače (byť před lety) a Vy je vyměníte za nové stejného typu, bude nastavení stejné.
Pokud však byl řídící program LPG v průběhu provozu doseřizován (přizpůsoboval se mj. postupnému opotřebování LPG vstřikovačů), bude po jejich výměně za nové vstřiky nastavení LPG programu jinde a bude nutné doseřízení. Toto se může projevit horší funkcí, přepínáním, ev. rozsvěcením kontrolky motoru a podobně.
Osobně preferuji kontrolu funkce (s ev. doseřízením pokud bude potřeba) vždy po výměně nebo opravě podstatné komponenty pro dávku paliva.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den.
Je potřeba seřízení (naladění) LPG systému po výměně vstřikovačů? Všechny čtyři vstřikovače LPG BRC oranžový nový typ IN03 jsem vyměnil za stejné. Volnoběh i ve vyšších otáčkách jde motor pěkně. Děkuji za radu
Dobrý den pane Baloun,
Svíčka Denso IKH20TT se do svíčky IKH20 liší tvarem vnější elektrody. Podle katalogu jsou záměnné. Do Vašeho Murana je tedy můžete bez obav namontovat.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den.
Mám od vás namontované LPG u vozu Nissan Murano Z50 a dány zapalovací svíčky Denso IKH20. Chystám se na výměnu svíček a mám dotaz jestli mohu namontovat svíčky Denso IKH20TT nebo musím dát svíčky Denso IKH20?
Dobrý den tazateli 4785,
Jednou z cest je zjistit, zda ke sporadickým problémům dochází i při provozu pouze na benzin. Bude to patrně na delší dobu, protože – jak píšete – „někdy se to nestane i několik měsíců“…. Je možné, že příčina je na straně plynu (pak by se i po několika měsících provozu pouze na benzin neprojevila). Také je však možné, že je tato sporadická vada na straně benzinového pohonu. Pak by to obdobně sporadicky zlobilo i při provozu pouze na benzin.
Dále by určitě pomohlo vyčíst paměť i sporadických závad ŘJ a porovnat skutečné hodnoty při provozu na benzin a na LPG. Pak (podle možností Vaší LPG elektroniky) zkontrolovat funkci LPG, zda tam nebudou nějaké indicie směřující ke sporadickým problémům ve volnoběhu.
S tím by Vám měl pomoci Váš plynař nebo specialista na Váš LPG systém (podle typu ŘJ LPG).
S pozdravem Ivan Vodička
Dobry den, Mám už delší dobu problém u svého dodge magnum 3,5l s LPG vstriky barracuda.. Nestává se mi to pořád, nestává se mi podle nějakých příznaku. Stává se to zničehonic, na krátkou chvíli nebo někdy dlouhodobě anebo se to nestane třeba několik měsíců.
Když mám zapnutý plyn a stojím na volnobeh, třeba na křižovatce, Tak se celé auto začne cukat, dusit se a pri rozjezdu i nekdy chcipne ( mam automat). Nekdy si i samo prida plyn. Nevíte co by to mohlo způsobovat? Dekuji!
Dobrý den pane Olekšák,
Systémy s centrálním směšovačem měly některá specifika daná jejich principem. Jedním z nich je, že do sacího traktu nesměl jít náporový vzduch. Pak měl motor tendenci zhasínat při vyřazení za jízdy, zejména ve větších rychlostech, kdy byl nápor vzduch u větší. To platilo bez ohledu na to, zda byl použit reduktor podtlakový (podle Vašeho popisu ten, který má podtlakovou membránu spojenou hadičkou s pod tlakem v sacím potrubí), nebo elektronický (bez této hadičky). Podtlakové reduktory se typicky (nikoli výhradně) používaly pro přestavby motorů s karburátorem, elektronické nejčastěji pro motory s jednobodovým vstřikováním (a později také pro motory MPI až do doby LPG systémů s digitálním, a následně sekvenčním vstřikováním plynné fáze LPG).
Riziko tzv. zpětného zášlehu u starších systémů se směšovačem bylo. Protizášlehová klapka mu nemohla zabránit, pouze částečně chránila tu část sacího traktu, která byla od vstupní hadice až k místu její instalace.
V současné době Vám již instalaci protizášlehové klapky nenabídneme – nemáme je, a ani se nevyrábějí. U současných systémů sekvenčního vstřikování plynné fáze LPG již riziko zpětného zášlehu nehrozí. Rovněž tak není problém s náporovým vzduchem.
Dnes bychom Vám Fabii MPI nepřestavovali s jiným typem LPG systému než se sekvenčním vstřikováním, ale v roce 2004 se to ještě mohlo stát. Přestavba s centrálním směšovačem byla podstatně levnější než v té době nově uváděné systémy sekvenčního vstřikování. Proto si tuto levnější variantu přestavby mnoho zákazníků přálo, i přes její nedokonalosti a neduhy.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den, mám Fabii 1.4 mpi (50kW) s namontovaným systémem Landi Renzo SE81. LPG není do motoru přiváděno vstřikovači, ale LPG mixem před škrtící klapkou. Samotnou regulaci pak provádí ventil za reduktorem, který je ovládán servomotorem (dle pokynů Ř.J. předpokládám). Zjistil jsem, že auto nemá osazenu žádnou protizášlehovou ochranu (odkdy měním svíčky každých cca 30k km neměl jsem žádný problém) ale co mi vadí víc je to, že reduktor je natolik citlivý na změnu tlaku v sání, že při puštění plynu (pedálu) při jízdě motor zhasne (jelikož se membrána uzavře). Pokud vím, některé reduktory mají podtlakový vstup ze sání, aby tento rozdíl kompenzovaly (SE81 mezi ně ale nepatří). Řeším to hadicí v sání, která je otočena do strany, aby nedocházelo k náporu vzduchu - tehdy se to neděje. Mám ale pocit, že tak motor neběží optimálně. Existuje nějaká možnost jak tento problém eliminovat? (Čím víc jsem si o LPG četl, tím víc mám pocit, že taková konfigurace se absolutně nohodí pro danou aplikaci, ale tak bylo auto přestavěno a homologováno v roce 2004 a nevím, jestli to jde zásadně měnit). Předem děkuji za odpověď.
Ahoj Karle,
Děkuji Ti za spolupráci, doplnění a upřesnění.
Ivan Vodička
Dobrý den, ještě k odpovědi 4776. Podklady k odpovědi ohledně tankování byly p. Vodičkovi poskytnuty od naší firmy AutoGas Barták, Mor. Budějovice, my tuto čerpací stanici v samoobslužném provozu máme od 5/2024,jsme první na Vysočině. Jen přidám pár důležitých informací. Samoobslužné tankování je dle revizních techniků a následných předpisů podmíněno tím, přímo u stojanu musí být popis připojení pistole, postup tankování. Výdejní stojan musí být vybaven pouze tlačítkem výdeje, které je bez aretace, tzn., pokud by zákazník pustil tlačítko, tankování končí...je to z důvodu, kdyby se zákazníkovi např. udělalo špatně, někde něco začalo např. syčet, musí se po uvolnění tlačítka tankování okamžitě přerušit. Pokud je stojan LPG vybaven jiným způsobem než tlačítkem bez aretace, nesmí si zákazník tankovat sám a musí si vždy přivolat obsluhu...AutoGas Barták,U Vodojemu 1580, Mor.Budějovice. Čerpací stanici LPG provozujeme NON STOP 0-24 hodin, případné dotazy vám rádi zodpovíme.